“Ik heb niets te zeggen in het Provinciehuis”

Op 19 januari 2017

“Velen denken dat ik de baas ben van dit huis, maar eigenlijk heb ik hier niets te zeggen.” Opmerkelijke woorden van gouverneur Herman Reynders in zijn jaarlijkse rede tot de provincieraad. De provincieraadsleden zelf hebben anderhalf jaar voor de verkiezingen - op 14 oktober 2018 - al serieus last van verkiezingskoorts.

Gouverneur Reynders herhaalde eerst zijn twaalf werken voor Limburg uit zijn nieuwjaarstoespraak en verduidelijkte dan zijn eigen functie. “Ik ben voorzitter van de deputatie, krijg opdrachten van de Vlaamse en federale regering, maar heb geen enkele hiërarchische bevoegdheid.” Niet dat de gouverneur niets te doen heeft. Verre van, zo bleek uit de opsomming van zijn taken. Zijn belangrijkste uitdaging voor Limburg: “We moeten inzetten op relaties met de Euregio en ook op internationaal vlak mogen we niet ontbreken.”

Verkiezingskoorts in de raadszitting zelf, die volgde op de rede van de gouverneur en het zingen van het Limburgs volkslied. Aanleiding was het verdeelde advies van de provincieraad over de indeling van de provinciale kieskringen. De Vlaamse regering wil de acht huidige kieskringen voor de provincieraadsverkiezingen van 2018 beperken tot drie: de vroegere arrondissementen Maaseik, Tongeren en Hasselt. Alleen sp.a en Vlaams Belang ijveren voor één Limburgse kieskring. “We hadden gehoopt op een grote dosis Limburggevoel. Nu hadden we de kans voor één Limburgse kieskring te gaan”, aldus fractieleider Wim De Meester (VB).

“De opdeling in drie kieskringen is de enige garantie dat de verschillende regio's vertegenwoordigd zijn. Als kleine partij vrezen jullie de kiesdrempel niet te halen bij de nieuwe indeling. Daarom streeft Vlaams Belang naar een grote kieskring”, repliceerde Frederick Vandeput (Open Vld). “Ik zou daar niet zo zeker van zijn. Afgaande op de peilingen zouden Open Vld, sp.a en zelfs CD&V kleiner kunnen zijn dan Vlaams Belang”, aldus nog De Meester. Waarop Maurice Webers (sp.a) uit zijn krammen schoot. “De Vlaamse regering probeert ons te paaien met kleine fusies die totaal overbodig zijn. Laat ons naar één Limburgse stad gaan van meer dan 800.000 inwoners. Dan zullen ze in Brussel, Antwerpen en Gent wel rekening moeten houden met ons.”

N-VA-fractieleider Hendrik Verbrugge wees erop dat zijn partij voor de afschaffing van het provinciebestuur is. “Wij zijn voor de vermindering van het overheidsbeslag en voor de afschaffing van het provinciale bestuursniveau. Maar we zijn niet voor de afschaffing van de provincie. Het Limburgs volkslied hebben we juist nog meegezongen.” “Maar N-VA is niet voor de afbouw van de belastingen. De provinciale belastingen worden door het Vlaamse niveau ijverig geïnd”, reageerde Walter Cremers (sp.a). “Hoe belachelijk is dat? Al onze voorstellen om de belastingen af te bouwen, worden hier door uw partij weggestemd”, besloot Verbrugge.

Guy THUWIS ■ Het Belang van Limburg 19/01/2017