"Bokrijk moet Corda Campus van de ambachten worden"

Op 17 november 2015

In zijn beleidsverklaring voor 2016 zei gedeputeerde Igor Philtjens (Open Vld) dat hij van Bokrijk een "Corda Campus van de ambachten" wil maken. Philtjens wil innovatieve producten in Bokrijk tot stand laten komen via oude technieken. Philtjens pleit ook voor een Flanders Tourist Valley in Limburg. "Een creative hub in Limburg die pioniert rond innovatieve toersten en diensten."

"Bokrijk is geen scheldwoord", zei Philtjens gisterenavond tijdens zijn beleidsverklaring in de provincieraad. "Het domein heeft al een vernieuwende weg ingeslagen met 'Bokrijk Brandmerkt'. Daarbij krijgt vakmanschap hedendaagse relevantie ."

Die beleidslijn wil Philtjens doortrekken in 2016. "We kunnen er jongeren opleiden tot de vaklui van morgen, maar ook monumenten restaureren in samenwerking met vrijwilligers en werkzoekenden die willen leren van de expertise in Bokrijk. Starters kunnen er zich vestigen om zo te komen tot een Corda Campus van de Ambachten."

Aansluitend pleitte Philtjens voor een Flanders Tourist Valley in Limburg, waar starters en buitenlandse bedrijven samen innovatieve toeristische producten en diensten ontwikkelen.

Oppositie

De banken bleven mild voor gedeputeerde Philtjens. Hij kreeg zelfs lof voor zijn "voluntarisme". "Maar dat voluntarisme mis ik in de uitbouw van het kenniscentrum voor de lokale besturen. Nochtans kan u net daarmee scoren", merkte oppositieleider Hendrik Verbrugge (N-VA) op.

Philtjens: "Het nieuwe informaticasysteem voor het Limburgs Kenniscentrum voor de gemeenten moet vragen monitoren in een digitale omgeving. Die worden niet gebundeld. Die vraag moet ik nu doorspelen aan elke gedeputeerde. Pas als we weten wat we nog mogen, en vooral, wat we niet meer mogen doen, kunnen we die kaart helemaal uitspelen."

Verbrugge: "Een samenwerkingsmodel opstarten hoeft geen geld te kosten. U mist hier een kans."

NIET PRETTIGSTE PERIODE

"Niet de prettigste periode uit mijn loopbaan", begon gedeputeerde Frank Smeets zijn beleidsverklaring. "Zo is het niet duidelijk hoeveel dotaties Vlaanderen zal geven als compensatie voor het weghalen van de provinciale opcentiemen op onroerende voorheffing. Dat neemt niet weg dat ik loyaal zal uitvoeren."

Walter Cremers (sp.a) vroeg helemaal aan het eind van de zitting of er overleg was tussen provincie en Vlaanderen over die hervorming van de onroerende voorheffing. Smeets: "De regel is eenvoudig. Lokale overheden mogen geen belastingen heffen die Rijk of Gewest ook heffen. De gemeentelijke en provinciale opcentiemen waren tot voor kort uitzonderingen op die regel. Het voorstel dat de provincie dat niet meer mag doen, gaat nu naar de Raad van State. Ik vrees dat hierover nog weinig discussie zal zijn."

Hendrik Verbrugge (N-VA) tegen Walter Cremers: "Ik begrijp uw frustratie. Op Vlaams niveau zit u in de oppositie. Ik twijfel er niet aan dat misschien niet de provincie, maar wel de Limburgse belastingbetaler hier beter van wordt." Cremers: "Ik vrees juist dat jullie een belastingverhoging willen doorvoeren."

JAN BEX ■ Het Belang van Limburg 17/11/2015