"Eindelijk wordt dit debat gevoerd"

Op 14 november 2014

Gedeputeerden Marc Vandeput en Ludwig Vandenhove zetten gisterenavond hun beleid voor het komende jaar uiteen. Veelal is dat een voortzetting van acties en beleidskeuzes die in het verleden werden genomen. Dat de discussie vooral ging over de hervorming van de provincies, was dus niet verrassend: 2015 wordt een cruciaal jaar voor het provinciale niveau, want vanaf 1 januari 2016 verliest de provincie alle persoonsgebonden bevoegdheden zoals cultuur en welzijn.

Er heerst veel onzekerheid bij de provincies en dat werd gisterenavond ook duidelijk tijdens de eerste beleidsverklaringen in de provincieraad. Vlaanderen heeft aangekondigd dat de provincies op 1 januari 2016 alle persoonsgebonden bevoegdheden verliezen, maar hoe dat in de praktijk zal verlopen is nog altijd onduidelijk. N-VA - de partij van minister van Binnenlands Bestuur Liesbeth Homans die licht moet scheppen in de duisternis - riep bij monde van Miet Vandersteegen en Bert Lambrechts de gedeputeerden op om niet langer af te wachten wat Vlaanderen zal doen en zelf initiatief te nemen. "Jullie kunnen toch inventariseren wat de provincie nog kan en wil doen?", vroeg Vandersteegen. "Maar wat moet ik tegen de burgemeester van Neerpelt zeggen als hij mij vraagt hoe het verder moet met het provinciale cultuurcentrum Dommelhof? Of tegen de burgemeester van Tongeren over het Gallo-Romeins Museum? Ik weet het niet", zei gedeputeerde Marc Vandeput (CD&V).

375 ambtenaren

In totaal werken 375 provinciale ambtenaren op bevoegdheden die na 1 januari 2016 niet langer een taak van de provincies zijn. "Het enige dat we kunnen garanderen is werkzekerheid tot eind 2015", zei gedeputeerde voor Personeel Ludwig Vandenhove (sp.a). "We proberen nu zoveel mogelijk personeelsleden te verschuiven naar bevoegdheden die we wel nog mogen doen in de toekomst, maar als deputatie komen we daar eigenlijk zo weinig mogelijk in tussen. Dat is een zaak voor de personeelsverantwoordelijken." Volgens de teksten van de beleidsverklaringen zullen getroffen personeelsleden de mogelijkheid krijgen om overgenomen te worden door Vlaanderen of de gemeenten, afhankelijk van wie welke instellingen en diensten overneemt. Toch is Vandenhove er niet gerust op. Zeker niet voor instellingen die in grijze zones vallen, zoals het PLOT, het provinciaal opleidingscentrum voor veiligheidspersoneel. "Dat is zowel federaal (veiligheid) als Vlaams (onderwijs), wie neemt dat over?", vroeg Vandenhove zich af. Ondanks het feit dat er ook gisteren geen duidelijkheid werd geschapen, was de Vlaams Belang-oppositie toch tevreden. "Eindelijk wordt dit debat gevoerd", zei een tevreden Vlaams Belang-fractieleider Wim De Meester, die de bezorgheid van de gedeputeerden wel wat overdreven vindt. "Het provinciefonds wordt geschrapt, maar dat bedrag van 6,6 miljoen wordt opgeblazen. In de vorige legislatuur viel 10 miljoen van de gemeentelijke holding weg, en toen was dat geen enkel probleem."

TIMMIE VAN DIEPEN ■ Het Belang van Limburg 14/11/2014