"Sorry voor deze slordigheden"

Op 29 november 2014

"Deze dingen hadden niet mogen gebeuren. We hopen dat we ze kunnen rechtzetten en in tweede zit - op 17 december - de begroting kunnen goedkeuren." Gedeputeerde van Financiën Frank Smeets (CD&V) sloeg vrijdag tijdens de laatste provincieraad van de novemberzittingen een welgemeend 'mea culpa' omdat het budget 2015 wegens slordigheden niet kon goedgekeurd worden.

De slordigheden in de jaarrekeningen werden op de zitting van dinsdag al aangekaart door de oppositie van Vlaams Belang en N-VA. Vooraleer een nieuw budget wordt voorgelegd aan de provincieraad, moeten eerst alle jaarrekeningen goedgekeurd zijn. Bleek dat er in de balansen van de jaarrekeningen van onderwijs, het beeldenproject en het PLOT rekenfouten zaten. In de processen-verbaal over de vaststelling van de rekeningen stonden drie gedeputeerden vermeld - Gilbert Van Baelen, Walter Cremers en Mieke Ramaekers - die op dat moment (31 december 2012) geen gedeputeerde meer waren. Bovendien was er op die laatste dag van het jaar geen deputatie geweest. Ook de jaarrekening 2013 bleek niet juist opgesteld. Hierin stonden dividenden verkeerdelijk geboekt als belastingen. Omdat de deputatie van plan was deze onjuistheden snel te verbeteren om het budget 2015 vrijdag nog te kunnen goedkeuren, verliet de oppositie dinsdag de provincieraad. En omdat de oppositie dreigde een klacht in te dienen, besliste de deputatie vrijdag de goedkeuring met een maand uit te stellen. "We willen het risico niet lopen dat de begroting door vormgebreken geschorst wordt", aldus gedeputeerde Smeets. "Namens de financiële dienst, de griffier en mezelf wil ik mijn excuses aanbieden voor deze slordigheden."

Voorzitter

"De meest elegante manier om te reageren", vonden fractieleiders Wim De Meester (VB) en Miet Vanderstegen (N-VA), die nog de meeste moeite hadden met de rol van provincieraadsvoorzitter Gilbert Van Baelen (Open Vld). "U gedraagt zich soms als een zevende gedeputeerde. Als u wil deelnemen aan het debat, kunt u zich beter laten vervangen door de ondervoorzitter", zei De Meester. De voorzitter voelde zich niet aangesproken en ontkende dat hij zich met de inhoud van de discussie had gemoeid.

Deputatie

Het slotwoord ging traditioneel naar eerste gedeputeerde Marc Vandeput (CD&V) die namens de deputatie antwoordde op de vragen van de raadsleden. Alhoewel die deputatie - bestaande uit CD&V, sp.a en Open Vld - niet meer uit één mond spreekt. Dat bleek toen Vandeput antwoordde op de vele tussenkomsten over de hervorming van de provincies. "Het Vlaams regeerakkoord is duidelijk: vanaf 1 januari 2017 zijn de provincies alleen nog bevoegd voor de grondgebonden bevoegdheden. Voor CD&V en Open Vld moet de hervorming worden aangegrepen als een opportuniteit voor een nieuw provinciaal bestuurlijk profiel." En voor sp.a?

GUY THUWIS ■ Het Belang van Limburg 29/11/2014