Bar blijft open tijdens zittingen provincieraad

Op 26 november 2015

De bar in het bestuursgebouw van het Provinciehuis blijft open tijdens de provincieraad. De N-VA-fractie had het liever anders gezien, maar het voorstel om de bar te sluiten, haalde gisteren geen meerderheid.

"Wij stellen voor de bar tijdens de zittingen te sluiten uit respect voor onze collega's die in de raadszaal blijven zitten en daar hun werk aan het doen zijn", verantwoordde N-VA-fractieleider Hendrik Verbrugge zijn voorstel. In de bar kunnen provincieraadsleden en verslaggevers tegen democratische prijzen iets drinken of een hapje eten. De meesten doen dat vóór of na de zitting, maar blijkbaar zijn er ook provincieraadsleden die tijdens de zitting dorst of honger krijgen. "Voor mij moet de bar niet dicht, maar als ze dicht gaat, kan ik voor het eerst ook eens een provincieraad bijwonen", aldus barvrouw

Marina voor de stemming. Zover komt het niet: Met 13 ja- en 39 nee-stemmen, hielden de provincieraadsleden hun bar open tijdens de zittingen. De provincieraad hield zich gisteren ook met serieuze zaken bezig. Zo is het uitvoeringsplan voor de waterzuiveringsinstallatie in Achel definitief vastgesteld. Het station zuivert al sinds 1998 het afvalwater van Neerpelt en Hamont-Achel maar ligt in landschappelijk waardevol agrarisch gebied. Door het provinciale uitvoeringsplan wijzigt de bestemming naar een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbaar nut, waar een waterzuivering wel thuishoort.

Ook de subsidie van 1,5 miljoen euro aan de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening werd goedgekeurd. Vlaams Belang zag wel 'merkwaardige' inkomsten uit roerende voorheffing in de begroting van deze vrijzinnigenorganisatie, maar de technische opmerkingen kregen geen gehoor bij de andere partijen.

GUY THUWIS ■ Het Belang van Limburg 26/11/2015