Efficiëntie provincie onderzoeken

Op 28 september 2013

HASSELT - Gedeputeerde Jean-Paul Peuskens sprak eerder deze week van roofmoord toen minister Bourgeois van N-VA het bedrag voor de provincies uit het provinciefonds verminderde. Lies Jans van N-VA vond dat Peuskens de situatie dramatiseerde. Ook nu vindt oppositiepartij N-VA dat het provinciebestuur overdrijft.

‘Wij betreuren de vijftig naakte ontslagen en we dringen aan op een efficiëntie-oefening op Limburgs niveau’, zegt Miet Vandersteegen, fractievoorzitter van N-VA in de provincieraad. ‘De provincie haalt jaarlijks 150 miljoen euro aan inkomsten binnen. De besparing van 3,5 miljoen euro op het provinciefonds vormt in de realiteit een besparing van twee procent van de inkomsten. Als de Vlaamse overheid erin slaagt zes procent te besparen zonder naakte ontslagen, moet dat bij de provincie ook mogelijk zijn.’

De N-VA wil meewerken aan een efficiëntie-oefeningen. ‘Wij willen alvast onze duit in het zakje doen en stellen voor dat onder andere de partijfinanciering voor Limburgse politieke partijen herbekeken wordt’, aldus Miet Vandersteegen.

Kizzy Van Horen, Het Nieuwsblad