Forse kritiek op Limburg-symbool

Op 19 november 2015

Gedeputeerde Jean-Paul Peuskens kondigde gisterenavond tijdens zijn beleidsverklaring aan dat Ronnie Leten, CEO van Atlas Copco, de nieuwe Limurger-ambassadeur wordt. Maar net die Limburg-campagne werd fel onder vuur genomen door de oppositie.

Beide oppositiepartijen N-VA en Vlaams Belang hadden vragen bij de investeringen in het Limburg-symbool. Volgens de partijen wordt er te veel geld uitgetrokken voor een campagne die weinig opbrengt. Peuskens weerlegde dat door te zeggen dat studies hebben aangetoond dat 96 procent van de Limburgers het bekende rode symbool - het hartje of mondje - kent. Maar N-VA vroeg zich af wat het nut is dat we "fier zijn op elkaar". Fractieleider Hendrik Verbrugge (N-VA) beloofde alvast een amendement in te dienen, waarin hij zal voorstellen om het budget voor taalachterstand - een groot probleem in het Limburgse onderwijs en ook een bevoegdheid van Peuskens - te verdubbelen van 125.000 naar 250.000 euro door dat geld weg te halen uit de Limburg-campagne. "Vlaams Belang en wij zullen voor dat amendement stemmen. Ik ben benieuwd wat de sp.a zal doen." Wordt vervolgd.

Leten

Ronnie Leten wordt dus naast Kim Clijsters en Regi Penxten de derde Limburg-ambassadeur. Leten is de CEO van de Zweedse machinebouwer Atlas Copco, een bedrijf dat in 182 landen actief is en 45.000 mensen tewerkstelt. Hij staat in de lijst van de 100 beste CEO's ter wereld. In een kort filmpje, dat gisteravond op de provincieraad werd getoond, engageert Leten zich om nog meer dan tevoren in zijn netwerk te ijveren voor Limburg. Leten is de derde Limburg-ambassadeur. in 2010 werd tennister Kim Clijsters tot eerste ambasssadrice van onze provincie gebombardeerd. Een jaar later was die eer weggelegd voor dj Regi Penxten van Milk Inc. Leten is de eerste bedrijfsleider die de eer te beurt valt.

Bedrijven testen elektrische fietsen

Gedeputeerde Peuskens stelde gisterenavond ook het Testkaravaan-project voor. Daarmee zullen werknemers worden gestimuleerd om op een duurzame manier naar het werk te komen. "De Testkaravaan gaat in 2016 van start", zegt Peuskens. " We stellen 80 elektrische fietsen, 5 klassieke fietsen, 6 elektrische vouwfietsen en 5 elektrische bakfietsen ter beschikking van de Limburgse bedrijven." Die bedrijven kunnen dire weken lang genieten van een proefproject waarbij de werknemers gratis gebruik kunnen maken van de fietsen om ze bewust te maken van de voordelen. " We kunnen maximaal 3 bedrijven per keer begeleiden, in totaal 30 volgend jaar", aldus Peuskens.

Klaverblad Lummen moet poort tot Limburg worden.

De provincie is een onderzoek gestart hoe het Klaverblad in Lummen kan worden uitgebouwd tot een echte poort tot Limburg. Dat heeft gedeputeerde voor Ruimtelijke Ordening Inge Moors (CD&V) bekendgemaakt na haar beleidsverklaring in de provincieraad. De bedoeling is om op het bestaande regionale bedrijventerrein, waar nu de kenmerkende piramide staat, ruimte te creëren voor grotere constructies met een betere uitstraling. Ook aan de overkant van de snelweg zoekt de provincie naar nieuwe ontwikkelingen. Rond het bestaande golfterrein wordt bestudeerd hoe er ruimte voor verblijfsrecreatie kan worden gecreëerd.

TIMMIE VAN DIEPEN ■ Het Belang van Limburg 19/11/2015