U bent hier
Limburg mag Nederlandse tekorten niet bijpassen
HASSELT – De N-VA-fractie in de provincieraad hoopt dat Limburg de mogelijke tekorten van de stad Maastricht voor het Spartacusplan niet zal bijpassen. De Nederlanders vrezen immers dat hun factuur met 13 miljoen euro zal oplopen en willen daar niet zelf voor opdraaien. “Limburg mag dit niet doen”, aldus provincieraadslid Andy Pieters (N-VA).
De stad Maastricht zei tijdens de gemeenteraad van afgelopen dinsdag ‘ja, maar…’ tegen sneltramlijn 1 van het Spartacusplan. Als de afschaffing van het btw-compensatiefonds door de Nederlandse regering wordt doorgevoerd dan tikt er 13 miljoen euro bij aan Nederlandse kant. Het is niet ondenkbaar dat Nederland erop rekent dat de Vlamingen het mogelijke btw-begrotingsgat van 13 miljoen euro zullen opvullen. De voogdijminister van De Lijn, mevrouw Hilde Crevits, heeft 2 weken geleden in het Vlaams Parlement reeds aangekondigd dat Vlaanderen die 13 miljoen euro sowieso niet zal betalen.
Vlaanderen betaalt niet, Limburg wel?
Na het besluit van de gemeenteraad van Maastricht zal N-VA het dossier opnieuw aankaarten op Vlaams én provinciaal niveau. “Het feit dat de Nederlanders verklaarden nog tot februari 2014 de tijd te hebben om uit het project te stappen, zorgt natuurlijk voor een grote onzekerheid die al sinds de aanvang over de lijn naar Maastricht hangt,” aldus Vlaams volksvertegenwoordiger Lies Jans, die een parlementaire vraag zal stellen aan de minister. “Als N-VA-fractie in de provincieraad lijkt het ons verstandiger om de beschikbare provinciale middelen aan te wenden voor andere prioritaire (mobiliteits)projecten in onze provincie, in plaats van te investeren in een project waarvan de duurzaamheid en haalbaarheid in vraag wordt gesteld”, stelt provincieraadslid Andy Pieters (N-VA).
N-VA is voor openbaar vervoer
De N-VA is absoluut voor een betere ontsluiting van Limburg via het openbaar vervoer, maar de lijn Hasselt-Maastricht is geen prioriteit. Er zijn altijd vraagtekens geweest bij dit project. Niet alleen het reizigerspotentieel is een vraagstuk, ook de kostprijs die in de loop der jaren vervijfvoudigd is ten opzichte van de oorspronkelijke raming, blijkt een probleem. Nu dus ook in Nederland.
De N-VA fractie zal tijdens de provincieraadszitting van 19 december 2012 het standpunt van de deputatie vragen aan de gedeputeerde voor Mobiliteit, Jean-Paul Peuskens.