Limburgsymbool kost elke Limburger 1,95 euro

Op 20 november 2015

Het Limburgsymbool heeft sinds 2009 1.681.624 euro gekost aan de provincie Limburg. "Dat is 1,95 euro per Limburger", zegt Jean-Paul Peuskens, gedeputeerde voor Regiomarketing. VB en N-VA staan niet achter dat symbool, zo bleek in de provincieraad van afgelopen woensdag.

De provincie Limburg heeft sinds eind 2008 tot vandaag 1.681.624 euro geïnvesteerd in een symbool dat initieel het Limburggevoel van de beide Limburgen moest verbeelden. Concreet betekent dat 'het rode hartje' die 860.204 Limburgers tot nu elk 1,95 euro gekost heeft.

Waarvoor dient dat geld?

Dit jaar ging er welgeteld al 113.465 euro naar het symbool. Waarvoor heeft dat geld tot nu toe gediend? Peuskens: "Dit jaar hebben we een marktactie op 15 grote markten gedaan. Met stickerbedeling. Hebben we een Facebookactie gedaan. Hebben we opniew het Limburgsymbool laten zien op de schermen bij topsportclubs, zoals KRC Genk en STVV, om zo de visibiliteit op televisie te krijgen en hebben we ook 100.000 stickers via Het Belang van Limburg verdeeld.3

Nieuw onderzoek naar bekendheid

Limburgers kennen die twee rode, gekopplde L'en: 86 procent, zo bleek uit een i-Vox onderzoek in 2012. Peuskens maakt zich sterk dat nu meer dan 90 procent is: "Er is 5.000 euro voorzien voor een nieuw onderzoek door een onafhankelijk bureau. Ik kan trouwens niet rondrijden op Limburgse wegen of ik zie het wel. Maar het kan nog altijd beter. Twee jaar geleden reed 1 op de 8 van de Limburgse chauffeurs met zo'n sticker. Onze ambitie moet zijn dat een op de vijf met die sticker rondrijdt."

Minder bekend in Nederlands-Limburg

In Nederlands-Limburg is die bekendheid beduidend minder. Dat geeft Peuskens toe. "Ik was onlangs in Meerssen voor een congres. Daar bleek minder dan de helft van de aanwezige Limburgers het symbool nog te kennen. Die verbondenheid moet weer aangescherpt. De twee gouverneurs willen er ook een nieuw elan aan geven."

Symbool van Limburg, niet van provinciebestuur

"Maar wat is het nut van een symbool dat uitdrukt dat we trots zijn op elkaar?", verwoordde fratieleider Hendrik Verbrugge de kern van zijn kritiek. Daarmee is Peuskens het niet eens. "Dat vind ik zuur. Wat is er mis met trots zijn op onze identiteit? Als ik naar een match van Bocholt VV ga en het waait stevig, zal ik met plezier een sjaal van de club dragen. Is dat dan zo fout?" "Ik vind dat het VB en de N-VA respect moeten hebben voor mensen die dat symbool wel graag zien. Ik respecteer ook het symbool van de de Vlaams-nationalisten. Zij vinden dat het staat voor het provinciebestuur. Maar dat inzicht is fout, het staat net voor alle Limburgers. Molenbeek ligt niet zo ver. Die imagoschade is gigantisch. Laten we toch trots zijn op wat we hebben. Marketing werkt nu eenmaal met symbolen."

Limburgambassadeurs onbezoldigd

Bedrijfsleider Ronnie Leten wordt, na Kim Clijsters en Regi Penxten, de derde Limburgerambassadeur, maakte Peuskens woensdag bekend. Op 14 december om 11 uur zal Leten in de ambtswoning van de gouverneur het Limburgsymbool krijgen. "Onze ambassadeurs doen dat onbezoldigd", benadrukt Peuskens. "Ronnie Leten heeft dat aanvaard vanuit een oprecht engagement voor Limburg. Een man met zo'n internationaal netwerk kan juist vele kandidaat-investeerders warm maken voor onze regio in het hart van Europa. Dat is de echte insteek van zijn ambassadeurschap: Limburg heeft nu 32.764 werklozen. Misschien kan hij op zijn manier daar iets aan doen. Ik ben oprecht blij dat Leten die rol aanvaard heeft. En ik heb niet mang op hem moeten inpraten. Integendeel."

Tot slot, Kim Clijsters en Regi Penxten: hoe vullen zij die rol in? Helaas kon uw krant, ondanks herhaalde pogingen, die twee Limburgambassadeurs gisteren niet bereiken.

JAN BEX ■ Het Belang van Limburg 20/11/2015