N-VA Limburg wil transparant en efficiënt financieel beleid

Op 20 februari 2013

Hasselt – Pas op de provincieraad van 20 februari 2013 wordt de jaarrekening van 2011 besproken. Ruimschoots te laat, volgens de N-VA-fractie in de provincie. Naar aanleiding van deze jaarrekening publiceerde het Rekenhof een analyse over het teleurstellende financiële beleid van de Limburgse deputatie. N-VA Limburg stelt haar alternatieven voor een transparantie en efficiënt financieel beleid voor tijdens de provincieraadszitting van 20 februari 2013.

Het verslag van het Rekenhof over de jaarrekening van 2011 was ronduit vernietigend. De problemen beginnen reeds aan de basis van het te voeren financiële beleid van het provinciebestuur. Zo wordt het sinds 2010 verplichte fiat van de financieel beheerder voorafgaand aan elke betaling met de regelmaat van de klok genegeerd. Daarnaast ontbreken er in de jaarrekening ook essentiële cijfers. De laatste gegevens van de IVA’s dateren bijvoorbeeld al van 2009. Verder worden ontbrekende tegoeden gewoon niet opgevraagd.  Daarnaast merkte het Rekenhof op dat 11.000.000 euro in de gewone dienst en 1.500.000 euro in de buitengewone dienst niet gedekt worden. Dit ondanks de tal van doorgevoerde begrotingswijzigingen. Tot slot wordt er ook gewezen op acute problemen van technische en boekhoudkundige aard waar geen gevolg aan gegeven wordt. De N-VA fractie eist dat er onmiddellijk gevolg gegeven wordt aan de bemerkingen van het Rekenhof en dat de genomen stappen en het resultaat daarvan tijdig besproken worden in de bevoegde commissie en in de provincieraad. Daarnaast stellen we voor dat in het interne controlesysteem de processen met betrekking tot visumverlening door de financieel beheerder en de doorstroming van de informatie nodig voor een juiste en  tijdige boekhoudkundige verwerking, worden opgenomen en prioritair worden uitgewerkt.

Reeds in haar verkiezingsprogramma stuurde N-VA Limburg aan op een transparant en efficiënt financieel beleid. In het licht van de Interne Staatshervorming moet het takenpakket van het provinciebestuur herbekeken worden en moet er een nieuwe invulling gegeven worden aan het provinciale beleid. Men heeft de afgelopen jaren gewacht en het beleid zoals het was verder gezet. Dit komt duidelijk naar voor in de jaarrekening van 2011.

Volgende zaken stellen we vast:

1.    Als we enkel de gewone dienst, ofwel de reguliere dagelijkse werking, bekijken blijkt dat er van de geraamde kredieten (180.621.792,26 euro) een bedrag van 37.712.637,94 euro niet gebruikt werd. Anderzijds werden er voor 5.987.315,47 euro meer inkomsten vastgelegd dan geraamd. Met andere woorden: men kan op enkele jaren tijd miljoenen structurele middelen vrijmaken voor o.a. SALK als men maar een transparant en efficiënt financieel beleid wil voeren. Daarnaast vragen we ons ook af of het nodig is om de Limburgse belastingen die men momenteel heft, wel moeten geïnd worden.

2.    Als men dit van naderbij bekijkt ziet men dat 6% van de personeelskosten, bijna 34% van de werkingskosten en 33 % van de overdrachten (o.a. subsidies,…) niet werden uitgevoerd. Anderzijds werden wel met betrekking tot schulden meer uitgaven gedaan dan geraamd.  Ogenschijnlijk heeft dit iets weg van zuinigheid. Het tegendeel is echter waar. Zuinig zijn betekent dat men zijn middelen zo efficiënt mogelijk inzet en dat men de budgeten zo juist en realistisch mogelijk inschat. Hier zien we grote overschatting van budgeten, onderschatting van opbrengsten (raming 147,25 miljoen euro en 1,77 miljoen euro meer geboekte opbrengsten).

3.    Daarnaast blijkt dat voor verschillende beleidsdomeinen die als zeer belangrijk worden vooruitgeschoven de resultaten nog frappanter zijn. Zo worden in de sectoren handel, nijverheid en toerisme, de sectoren waaraan in de toekomst veel aandacht aan besteed moet worden, 75% van de werkingskosten niet gebruikt. Volgens ons is dit niet meteen te verantwoorden. Personeelskosten worden daarnaast ook niet per bevoegdheidsdomein of functiecode weergegeven. De nodige evaluatie ontbreekt dus. Voor ons spreekt het voor zich dat een jaarlijkse budgetopmaak pas degelijk kan gebeuren als men een kritische evaluatie maakt van de vorige jaarrekening én als er samengezeten wordt met de provinciale diensten. Op die manier kan een deel van het budget afgestemd worden op de specifieke noden van de provinciale diensten.

4.    Vaak wordt de invoering van de BBC (beleids – en beheerscyclus) aangehaald om dit probleem op te lossen. Het is echter zo dat de BBC eerder een instrument is dat ingezet kan worden om het budget te koppelen aan (meetbare) doelstellingen en duidelijke actieplannen om zo het beleid om te volgen en te evalueren. Het Limburgse provinciebestuur kiest er momenteel echter voor om op basis van het budget van het voorgaande jaar een nieuw budget goed te keuren om vervolgens zonder doelstellingen of actieplannen in hetzelfde bedje ziek te zijn. Met het oog op de verplichte invoering van de BBC wensen wij als N-VA betrokken te worden in de besprekingen om mee te werken aan een degelijke basis voor een transparant financieel beleid.

5.    Om af te sluiten willen we stellen dat het provinciebestuur een voorbeeldfunctie te vervullen heeft ten opzichte van de lokale besturen. Terwijl de lokale besturen op dit moment elke euro 2 keer omdraaien om het budget 2013 nog rond te krijgen, heeft men hier een overvloed aan middelen. We roepen op om een vlucht voorwaarts te nemen en op korte termijn op een andere manier te werk te gaan. Pas als we zelf het goede voorbeeld geven, kunnen we als provinciebestuur pretenderen lokale besturen op tal van terreinen te kunnen ondersteunen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is