N-VA vindt plannen deputatie weinig ambitieus

Op 6 november 2013

HASSELT – Op de provincieraad van 6 november 2013 stelt het Limburgse provinciebestuur haar eerste doelstelling voor de komende jaren voor. Men wil voluit gaan voor een ‘Sterk Limburg’. De overige drie doelstellingen worden op bijkomende provincieraadszittingen besproken. De N-VA-fractie vindt de plannen alvast weinig ambitieus en alles behalve concreet.

Naar aanleiding van de plannen van Open VLD, meerderheidspartij in de provincie Limburg, omtrent het voortbestaan van de provincies, benadrukte gedeputeerde Vandeput in de media nogmaals de meerwaarde van de provincie Limburg. “Vooral omdat we momenteel in moeilijke economische tijden zitten, heeft de provincie een belangrijke rol te spelen” aldus gedeputeerde Vandeput. De beleidsbeslissingen die vandaag voorgesteld worden bewijzen echter het tegenovergestelde. De provincie blijft zich vooral beperken tot het uitdelen van verschillende subsidies en toont in haar beleidsdoelstellingen weinig ambitie of concrete acties. De N-VA-fractie in de provincieraad vraagt zich daarom af of het verdelen van middelen niet beter door de lokale besturen of Vlaanderen kan gebeuren.

Prioritaire doelstellingen?
De beheers – en beleidscyclus (BBC) die in 2014 ingevoerd wordt, heeft als doel dat lokale besturen prioritaire doelstellingen vooropstellen die op basis van indicatoren en streefwaarden geëvalueerd kunnen worden. Vervolgens kan er dan over de realisaties gerapporteerd worden.  In het meerjarenplan heeft het provinciebestuur voor 4 beleidsdomeinoverschrijdende prioritaire doelstellingen en 1 doelstelling ‘overig beleid’. De eerste doelstelling ‘Sterk Limburg’ wordt vandaag  voorgesteld aan de provincieraad.

In zijn totaliteit gaat het over 4 thema’s waarbinnen een aantal uiteenlopende elementen van het beleid worden belicht. De prioritaire doelstellingen vormen daardoor geen geheel. Nauw verwante ‘actieplannen’ zijn ook terug te vinden in ‘overig beleid’. Door deze eigen invulling van het begrip ‘prioritaire doelstellingen’ is het echter onmogelijk om te voldoen aan de initiële doelstelling van de BBC. Tevens stelt de BBC dat er per actieplan een realisatietermijn moet gegeven worden. In het plan van de provincie Limburg ontbreken de tussentijdse resultaten en de timing volledig.

Projecten
Toerisme en cultuur spelen, als we de verdeling van de middelen mogen geloven, een belangrijke rol in doelstelling 1, ‘Sterk Limburg’. Tot in den treure houdt de provincie Limburg bijvoorbeeld vast aan het prestigieuze Beeldenproject dat naast 3,8 miljoen Vlaams belastinggeld ook 1,4 miljoen Limburgs belastinggeld kost. “Hoeveel jobs zullen er met dit project gecreëerd worden” vraagt de N-VA-fractie zich af.

Tot slot beweert de deputatie ruimte te maken voor bedrijventerreinen en land – en tuinbouw. “Hoe, waar en wanneer dat gebeurt weten we tot op heden nog altijd niet. Ook de concrete ondersteuning naar de lokale besturen laat te wensen over” besluit Miet Vandersteegen.