Provincie moet efficiënt bestuurd worden

Op 28 september 2013

De provincie Limburg schrapt volgend jaar 50 jobs. Dat moet jaarlijks 2 miljoen euro opleveren. Tegelijk gaat de provincie de belasting voor bedrijven verlagen met 1 miljoen euro en 2 miljoen euro meer uitgeven aan het beheer van beken. Dat heeft de bestendige deputatie beslist.

"We hadden geen andere keuze"

Gedeputeerde Jean-Paul Peuskens (sp.a) had begin deze week al door dat de bijkomende vermindering van het provinciefonds dramatische gevolgen zou hebben. "Door deze beslissing, waar vooraf helemaal geen overleg over geweest is, hadden we geen andere keuze dan het personeel met 50 mensen te verminderen. Dit komt voor Limburg overeen met de sluiting van een kmo. Dit raakt onze provincie in al zijn voegen. Wie daar denigrerend over doet, draagt Limburg en de Limburgers geen warm hart toe" aldus gedeputeerde Peuskens die vooral doelt op de uitspraken van de N-VA. Die partij, de grootste oppositie in de provincieraad, vindt dat de provincie efficiënter bestuurd moet worden. "Als de Vlaamse overheid er in slaagt om 6 procent te besparen op zijn ambtenarenapparaat, zonder naakte ontslagen, vragen wij ons af waarom dat voor de provincie Limburg zo moeilijk blijkt te zijn"  aldus Miet Vandersteegen, N-VA-fractievoorzitter. Zij stelt onder meer voor dat de financiering voor Limburgse politieke partijen herbekeken moet worden.

Guy Thuwis, Het Belang van Limburg