Provincie van de toekomst nu uitwerken

Op 24 november 2015

Lofuitingen vanop de meerderheidsbanken en kritiek vanuit de oppositie. Ook in onzekere tijden voor de provincie zijn er nog zekerheden. Het was gisteren aan de verschillende fracties om hun standpunten op de beleidsverklaringen van de deputatie te geven. De partijen van de meerderheid - CD&V, sp.a/Groen en Open Vld - riepen op werk te maken van de provincie van de toekomst. Vlaams Belang blijft bij de afschaffing van het provinciale bestuur, terwijl N-VA de Limburgers een belastingverlaging belooft.

“Provincie zit niet op zwart zaad”

"Een historisch standpunt", zo begon Wim De Meester (Vlaams Belang). "Historisch omdat 2016 een kantelmoment wordt voor de provincie zonder persoonsgebonden materies." Voor hem blijft het opdoeken van het provinciale bestuursniveau het toekomstbeeld.

De oproep van gouverneur Reynders om per inwoner tien euro te storten voor toekomstprojecten, vindt De Meester ongehoord. "Is de gouverneur nog van deze wereld? Spreek de reserves van de provincie aan alvorens de bevolking nog meer financieel leed aan te doen. De provincie zit niet op zwart zaad, ze heeft een resultaat van 125 miljoen euro. Politiek Limburg zou zich beter de vraag stellen wat er loos is bij LRM en waarom ze geen dividend van 10 miljoen uitkeren."

“Limburgsymbool staat voor verbondenheid”

Sp.a/Groen gaf namens fractieleider Danny Deneuker haar volledige vertrouwen aan de provinciale beleidsploeg. "Wij zijn voor het behoud van de provincie Limburg en we moeten nu prioritair werk maken van een nieuwe visie op de toekomst van de provincie. Vlaanderen moet ook snel werk maken van de hervorming zodat het personeel weet waar het aan toe is."

Tot slot nog een steunbetuiging voor het Limburgsymbool dat tijdens de beleidsverklaringen op kritiek botste. "Wij hebben geen enkel probleem met het mooie Limburgsymbool. Het is een symbool met inhoud, het staat voor de verbondenheid van de Limburgers, maar dat wordt niet door iedereen in deze raad gedragen. Iedereen mag zich vergissen, zeker?"

“Nadenken over een Limburgs model”

"Laat ons nadenken over onze toekomst. Laat ons zelf met een model komen, binnen de ons opgelegde bevoegdheden, over hoe wij Limburg zien, over wat wij nog voor Limburg willen betekenen in plaats van slaafs te volgen wat Vlaanderen ons oplegt." Een opmerkelijke oproep van CD&V-fractieleidster Anne Cuypers. Volgens haar hebben de debatten tijdens de beleidsverklaringen aangetoond dat er in Limburg vele noden zijn. "Ik roep dan ook iedereen op niet bij de pakken te blijven zitten en samen na te denken over wat de provincie Limburg wél nog kan betekenen."

Ook CD&V is niet gewonnen voor het plan om nog meer geld voor provinciale projecten bij de Limburgers te halen. "Onze mensen hebben het al meer dan moeilijk genoeg door tal van prijsverhogingen."

”Scheut dynamiek kunnen we gebruiken”

Ook van Open Vld kreeg de deputatie een pluim. "Succes is meestal het gevolg van lang en hard voorbereidend werk", begon Frederick Vandeput. "De deputatie maakt werk van de toekomst van de provincie." Maar er volgde een waarschuwing: "We moeten ons voorbereiden op de veranderingen. De grootte van onze dotatie is niet heiligmakend. Als we de resterende taken niet efficiënt uitvoeren, zal Vlaanderen opnieuw een besparingsronde organiseren en kunnen we het provinciale niveau definitief ten grave dragen." Vandeput stelde voorts dat het personeelsbestand van de provincie aan verjonging toe is. "Als ik hoor dat slechts 14 procent van de werknemers jonger is dan 35 jaar, kan de provincie een scheut dynamiek goed gebruiken."

“Belastingbetaler grote winnaar van afbouw”

N-VA voorspelt dat de Limburgse belastingbetaler de grote winnaar wordt van de afbouw van het provinciebestuur. "In plaats van de huidige 400 opcentiemen op de onroerende voorheffing zal hij vanaf 2017 slechts het equivalent van minder opcentiemen moeten betalen", aldus fractieleider Hendrik Verbrugge. Dat zal een oplossing bieden voor het problematische gegeven dat in Limburg jaar na jaar een te hoge provinciale belasting geheven werd."

Verbrugge hekelde ook het feit dat Limburg niet met één stem spreekt. "Hoe komt het dat Limburg geen sturende hoofdstad heeft? Door de rivaliteit tussen de lokale toppolitici van Hasselt en Genk. Deze houding benadeelt in de praktijk het Limburggevoel."

GUY THUWIS ■ Het Belang van Limburg 24/11/2015