Provincieraad keurt belastingen goed

Op 28 november 2015

Grotendeels meerderheid versus oppositie heeft de provincie gisteren haar belastingen goedgekeurd, het budget voor 2016 en het gewijzigde meerjarenplan. Oppositie diende traditiegetrouw amendementen in om belastingen te verlagen, zelfs af te schaffen. Zoals bedrijfsbelasting bij starters. Het voorstel van raadslid Johan Pauly (N-VA) werd door de meerderheid niet gehonoreerd.

In zijn laatste speech als eerste gedeputeerde stelde Marc Vandeput (CD&V), niet zonder humor, dat ook een afgeslankte provincie haar rol zal blijven spelen. "We zullen in grondgebonden materie bakens uitzetten en de samenwerking met Vlaanderen en gemeenten hoog in het vaandel dragen."

Vlaams Belang stelde voor de provinciale opcentiemen van 400 naar 350 verlagen. Weggestemd. N-VA onthield zich "omdat het voorstel financieel niet onderbouwd was." Vlaams Belang wilde de gezinsbelasting doen dalen van 35 naar 25 euro. Meerderheid stemde weg, N-VA onthield zich opnieuw.

Dan was er nog het pleidooi van Hendrik Verbrugge, fractieleider N-VA, om de subsidies om taalachterstand in het onderwijs weg te werken te verdubbelen. Nu is dat 125.000 euro. "Ik onthou dat er in Limburg een probleem torenhoog bovenuit steekt en dat is scholingsachterstand. Dat is niet alleen een zaak van kennen, maar ook van taal. Het geld voor een verdubbeling van die subsidies zou ik dan halen bij de marketing van de provincie. Collega's, denk goed na. Anders zal ik moeten concluderen: Veel geblaat, weinig wol."

Gedeputeerde Jean-Paul Peuskens (sp.a): "Iedereen erkent die problematiek. Vanaf 1 april kunnen er projecten worden ingediend. Als blijkt dat het aantal aanvragen het budget overschrijdt, kunnen we overwegen een budgetwijziging door te voeren." Het amendement werd meerderheid-minderheid weggestemd.

- ■ Het Belang van Limburg 28/11/2015