Zitpenning afstaan voor 3 personeelsleden

Op 17 oktober 2013

Het aangekondigde ontslag van 50 personeelsleden van de provincie veroorzaakte gisteren 'animo' tijdens de provincieraad. Hendrik Verbrugge (N-VA) vond het verrassend dat de deputatie dat cijfer al kon noemen nadat ze amper enkele dagen wist dat de provincie 3,6 miljoen euro Vlaams geld minder kreeg. "En toch is het zo", klonken de gedeputeerden."

"Is de deputatie er echt in geslaagd in twee dagen die analyse door te voeren of was ze vooraf al gemaakt?" vroeg Verbrugge, die er cijfers van het Rekenhof (uit 2005) bijhaalde: in Limburg werkten toen 1.162 personeelsleden voor de provincie (nu: 1.179), oftewel 1 op 731 inwoners. In West-Vlaanderen zitten ze aan 1 op 1423. "Ik neem aan dat West-Vlaanderen dezelfde taken heeft?" Gedeputeerde Frank Smeets (CD&V) benadrukt dat de provincie geen keuze had: "Als we minder taken en minder geld krijgen van Vlaanderen moeten we onze verantwoordelijkheid nemen om dat met minder personeel te doen." Twee miljoen moet er op personeel bespaard worden en dan is de rekensom simpel: elk personeelslid kost 40.000 euro per jaar. "Dat is verfijnd tot 44.000 euro per jaar. We moeten ons dus niet fixeren op 50 mensen."

Maar dan zitten ze nog niet aan 3,6 miljoen, dus wordt er ook bespaard op werking en subsidies. "We hadden ons er ook makkelijk vanaf kunnen maken en de belastingen verhogen, maar dat doen we niet in deze crisistijd." "Er is niets vooraf beslist" reageert gedeputeerde Vandenhove (sp.a). "We moeten dat bedrag proberen te halen en als dat vrijwillig kan, des te liever." Gedeputeerde Peuskens (sp.a): "Volgens mij hebben we meer personeel omdat onze provincie een grotere rol speelt dan andere provincies." Miet Vandersteegen (N-VA) had alvast een suggestie: één zitpenning per provincieraadslid afstaan. "Dat lever 126.000 euro op, het loon van 3 personeelsleden". Wim De Meester (Vlaams Belang) ging nog verder: "Ik stel voor dat we de deputatie al vanaf 1 januari verminderen." Volgende week zijn er gesprekken met de vakbonden.