Cordon sanitaire rond N-VA in provinciebestuur

Op 8 oktober 2018, over deze onderwerpen: provincieraadsverkiezingen

Het ziet ernaar uit dat CD&V, Open Vld en sp.a ook de komende zes jaar de provincie Limburg verder besturen. N-VA wordt na de verkiezingen misschien wel de grootste, maar niemand wil in zee met een partij die de provinciebesturen afschaft.

“Wij willen absoluut meedoen aan het volgende provinciebestuur om het af te schaffen”, zei Hendrik Verbrugge (N-VA) zondag in het debat van Het Belang van Limburg en TVL over de provincieraadsverkiezingen. Hiermee zet N-VA zich buitenspel, want CD&V, Open Vld en sp.a willen dat duidelijk niet. “Stemmen voor N-VA is stemmen voor de afschaffing van de provincie. Aan dat verhaal willen wij niet meeschrijven”, maakte Steven Matheï (CD&V) duidelijk.

Ook het idee voor een deputatie van provinciale eenheid met telkens één gedeputeerde voor elke beleidspartij kreeg geen bijval. “Wij gaan voor de inhoud, niet voor de postjes”, was de reactie van N-VA en CD&V op het ballonnetje dat Open Vld'er Patrick Dewael onlangs opliet.

Miranda GIJSEN & Guy THUWIS ■ Het Belang van Limburg 08/10/2018