Landing begijnhof is ingezet

Op 21 november 2018

Vandaag legt de deputatie de samenwerkingsovereenkomst met UHasselt en stad Hasselt over het begijnhof voor aan de provincieraad. “Aan punten en komma's wordt nog gewerkt, maar over de grote principes zijn we het eens”, bevestigen de drie partners. De verwachting is dat de overeenkomst vandaag al groen licht krijgt van de provincie.

Dinsdagavond heeft gedeputeerde Igor Philtjens de stand van zaken toegelicht aan een gezamenlijke provincieraadscommissie. N-VA, vanaf 4 december in de meerderheid, wachtte die commissie nog even af. Nadien verklaarde Bert Lambrechts, in de volgende legislatuur gedeputeerde voor N-VA: “Op wat punten en komma's na kan deze tekst woensdag in de raad perfect gestemd worden. Collega Verbrugge vroeg onder meer naar een verklaring van Onroerend Erfgoed inzake subsidies, maar die zit blijkbaar in de pijplijn. Ik verwacht geen problemen.”

Sp.a, die vanaf 4 december van de meerderheid naar de oppositiebanken verhuist, zal de overeenkomst goedkeuren. “Afspraken zijn afspraken”, bevestigde Ludwig Vandenhove beslist, nog heel even gedeputeerde voor sp.a.

Ook Igor Philtjens voorziet geen problemen vandaag: “Alle eerdere knelpunten hebben de drie partners in overleg weggewerkt. Zo was er de bezorgdheid bij de universiteit of met de erfpachtconstructie het dossier wel in aanmerking komt voor subsidies. Het antwoord van het Agentschap Onroerend Erfgoed was 'ja'. Het parcours is hobbelig geweest, maar uiteindelijk zal het toch landen waar we het wilden doen landen. Het erfgoed zal gerestaureerd worden, de site opgewaardeerd en Hasselt krijgt er een groene long bij.”

Erfpacht

Wat zijn de afspraken tussen provincie, universiteit en stad? De provincie blijft eigenaar. UHasselt krijgt een gratis erfpacht van vijftig jaar en zal na restauratie er de faculteit Architectuur onder brengen. Zo krijgt het begijnhof grotendeels een onderwijsfunctie. Dat is belangrijk voor subsidies. De wet voorziet immers geen subsidies voor onroerend erfgoed van provincies tenzij die panden een onderwijsfunctie krijgen. Dat zal het geval zijn voor de 13 begijnhofhuisjes. Het Poortgebouw krijgt een scharnierfunctie. Daarin zal o.m. het historische verhaal van het begijnhof verteld worden.

Na de herinrichting doet de provincie een overdracht van begijnhoftuin en kerkruïne, met spiegelvijver, aan de stad. Hasselt krijgt zo in zijn binnenstad een groene long, inclusief uitkijktoren. Die moet ook toeristen lokken. Het gegunde ontwerp (Tijdelijke vereniging Bovenbouw Architectuur/David Kohn Architects) werd in juli unaniem aangewezen als winnaar.

Financiën

Wat is het financiële plaatje? De maximale kost is exclusief btw vastgelegd op 8.320.735 euro. Inclusief btw wordt dat 9.239.714 euro. Van die ruim 9 miljoen investeert de universiteit maximaal 3 miljoen, Hasselt 1 miljoen. De provincie raamt de subsidies “voorzichtig” op 1.743.900 euro. Het restsaldo, zowat 3,5 miljoen, is voor de provincie. Daarvoor keurde de provincieraad eerder in juni een budgetwijziging goed. Indien nodig zal de provincie een financiële buffer geven voor de te ontvangen premies.

Eindtekst

Nu is het nog wachten op de juridische eindtekst. De drie begijnhofpartners zijn het over de grote lijnen eens. Rector Luc De Schepper: “In gedachten zijn we het eens. Nu dat nog gieten in een fatsoenlijke eindtekst. De subsidies waren een delicaat punt. Daarover wilden we garanties. Zodra de eindtekst er is, leg ik die voor aan mijn Raad van Bestuur. Die kan dus pas ten vroegste goedgekeurd worden in december.” Ook Steven Vandeput (N-VA), binnenkort burgemeester van Hasselt, is pro: “Zolang tenminste het begijnhof publiek toegankelijk blijft en het project betaalbaar en beheersbaar blijft. Maar ik heb begrepen dat de provincie zich daarvoor garant stelt. Als dat zo is, dan gaan wij akkoord als stad.”

Jan BEX ■ 21/11/2018