“Limburg moet dé kansenprovincie blijven. Maar ook een gelijke kansenprovincie worden.”

Op 18 maart 2019

“Limburg is een kansenprovincie en moet een kansenprovincie blijven. Maar over onze normen en waarden onderhandelen wij niet.”. Dat zeggen N-VA-lijsttrekkers Zuhal Demir en Steven Vandeput tijdens de aftrap van hun campagnerondrit door Limburg in Beringen. “Limburg moet een gelijke kansenprovincie worden.”. De partij pleit voor een sterkere focus van VDAB op vrouwen met een migratieachtergrond, levensbeschouwelijke neutraliteit in de Vlaamse scholen en een actief migratiebeleid naar Canadees model.

DRUK OP VROUWENRECHTEN

“Wanneer gezegd wordt dat het Limburgs samenlevingsmodel hét voorbeeld is voor de rest van Vlaanderen, ontkent men de toenemende druk op onze normen en waarden in Limburg. De vrouwenrechten moeten we in Limburg beter verdedigen.”, stelde federaal lijsttrekker Zuhal Demir, die wees op de druk op de vrouwenrechten, niet in het minst onder druk van bepaalde geloven. Het stijgend aantal jonge gesluierde meisjes in de mijngemeenten is daarvan een uiting.

“Limburg is een kansenprovincie en moet een kansenprovincie blijven. Maar daar vallen ook gelijke kansen onder. Op dit moment wordt ongelijkheid tussen meisjes en jongens te vaak genormaliseerd, soms zelfs op de schoolbanken. Laat kinderen op school proeven van gelijkheid, zodat ze later zelf keuzes kunnen maken. De levensbeschouwelijke neutraliteit in scholen moet dus op tafel komen tijdens de regeringsonderhandelingen.”

“Dat 5 keer minder meisjes met migratieachtergrond een secundair diploma halen, dan autochtone meisjes, is ook een cultureel gegeven, direct verbonden met geloof. Dat minder dan 1 op 3 migrantenvrouwen werkt ook. Wij willen voorvechters zijn voor alle vrouwen in Limburg. Daarom moet er ook een sterkere focus komen op vrouwen met migratie-achtergrond bij arbeidsmarktactoren zoals VDAB Limburg.”

ACTIEF MIGRATIEBELEID NAAR CANADEES MODEL

Vlaams lijsttrekker Steven Vandeput (N-VA) brak de lans voor een actief migratiebeleid naar Canadees model. “Want migranten die hier komen werken of studeren, leveren een actieve bijdrage aan onze samenleving. Kijk naar de mijnwerkers die destijds dankzij het systeem van arbeidskaarten naar hier kwamen om een actieve bijdrage te leveren. Met studenten, hoogopgeleiden en andere specifieke profielen voor knelpuntberoepen kunnen we onze samenleving versterken.”, luidde het.

Op het vlak van inburgering pleit de partij voor meer betrokkenheid van de bedrijfswereld. “Als N-VA zijn we de architecten van de verplichte inburgering sinds 2004. Als we de mond vol hebben van levenslang leren, is ook de werkvloer een belangrijke basis voor een goede integratie.”

De partij herhaalde ook haar pleidooi voor het benutten van de taalbaden en extra taallessen uit het onderwijsdecreet, en wees op de rol van de lokale besturen.