Limburg sluit rangen voor N-VA

Op 12 oktober 2018, over deze onderwerpen: provincieraadsverkiezingen

We zouden het bijna vergeten, maar zondag kiezen we met zijn allen ook nog voor een nieuwe Limburgse provincieraad. Naar alle waarschijnlijkheid komt daar een klassieke tripartite uit de bus. Vooral het feit dat de N-VA het standpunt koestert om het provinciaal bestuursniveau af te schaffen, sluit hen schijnbaar uit van machtsdeelname.

Wanneer we naar de provincie Limburg kijken zijn er in de huidige legislatuur vijf - aanvankelijk zes - gedeputeerden voor de provincie Limburg. Franks Smeets en Inge Moors voor CD&V, Ludwig Vandenhove en Jean Paul Peuskens voor SP.A-Groen en Igor Philtjens voor open Vld. De komende legislatuur zullen er nog maar vier gedeputeerden zijn en ook in de bevoegdheden is gesnoeid. Net zoals het aantal raadsleden zal dalen van 63 naar 31 en het aantal districten van acht naar drie.

Mondeling akkoord

Net zoals tijdens de voorbije drie lokale verkiezingen in 2000, 2006 en 2012 lijkt het erop dat de drie klassieke partijen ook na 14 oktober het nieuwe provinciebestuur vormen. Er bestaat daar een mondeling akkoord over. Zonder al te grote verschuivingen in de kiesuitslag zal CD&V twee gedeputeerden leveren. Open Vld en sp.a krijgen er telkens één. Hoewel de CD&V het soms bijzonder moeilijk heeft met de brute PS-stijl van Ludwig Vandenhove (sp.a), is alles beter dan de N-VA, die het provinciebestuur wil afschaffen en waarvan het uit Roeselare afkomstige boegbeeld Hendrik Verbrugge tijdens het laatste debat tot vermaak van iedereen nog telefoonnummers moest uitwisselen met de kopstukken van Open Vld, CD&V en sp.a. Het geeft aan dat de N-VA in de Limburgse machtscoulissen moeilijk haar weg vindt. Het zal dan ook niet voor morgen zijn dat N-VA nog mag aanschuiven in De Figaro of de Slagmolen om het Limburgse reilen en zeilen te bespreken.

Hoewel ze steeds betrokken geweest zijn bij het Limburgs politiek overleg, bleef het probleem overeind dat ze zich daar zelf opstelden als iemand van buiten de groep. Steven Vandeput maakte er bovendien een gewoonte van om voor dossiers waar hij niets wilde Jan Peumans te sturen omdat die eerder het woord 'neen' dan 'ja' in zijn woordenboek heeft. Fractieleider Hendrik Verbrugge kwam zelden in het stuk voor. Het feit dat hij op een laatste debat vooropstelde dat met de N-VA in de deputatie, het provinciebestuur nog beter kon aangeschaft worden, helpt niet.

Philtjens

Voor CD&V lijken huidig gedeputeerde Inge Moors (Bilzen) en Hasselts schepen Tom Vandeput een zekerheid. Bij Open Vld was dat primus inter pares huidig gedeputeerde Igor Philtjens (Alken), maar nu die resoluut kiest voor het burgemeesterschap, komt Nele Lijnen (Hechtel-Eksel) in beeld.

Bij de Limburgse sp.a trekken Peuskens, Vandenhove en de Wellense burgemeester Els Robeyns de provincieraadslijsten in de districten Noord, Midden en Zuid. Naar alle waarschijnlijkheid wint partijsoldaat Vandenhove dit pleit, niet in het minst omdat hij tijdens de voorbije voorzittersverkiezingen resoluut de kant koos van Peter Vanvelthoven in plaats van Ingrid Lieten. Al gaat het hardnekkige gerucht dat hij midden volgende legislatuur plaats moeten maken voor de jonge Lommelse vertrouwelinge van Vanvelthoven, Loes Mispoulier, als zij verkozen raakt.

DIRK SELIS ■ Het Laatste Nieuws 12/10/2018