“Maak districten als glijmiddel naar fusies”

Op 28 juni 2018, over deze onderwerpen: provincieraadsverkiezingen

Hasselt“Schaf het provinciale niveau af en deel Limburg op in districten, bijvoorbeeld 14 zoals de huidige politiezones. Die krijgen elk een districtsburgemeester en districtscollege die zich samen met provinciale en bovenlokale taken bezighouden. Voor lokale taken blijven de huidige burgemeesters en hun colleges voorlopig bestaan.” Dat stelt Hendrik Verbrugge voor, lijsttrekker van de N-VA in het kiesdistrict Tongeren. “Die districten zullen dan het glijmiddel vormen naar gemeentefusies.”

“Wie onze provincie weg wil, moet vooral N-VA stemmen”, ging CD&V-voorzitter Wouter Beke begin mei in de aanval. “De afschaffing van de provincie is ook na 2019 niet aan de orde”, voegden Francis Wanten en Kris Claes van Voka Limburg daar aan toe. Dat hun grootste politieke concurrent én de grootste Limburgse werkgeversorganisatie hen met dat befaamde Limburggevoel in de tang namen, vond N-VA allerminst om te lachen.

Antwerps model

Nu lanceert de partij bij monde van Hendrik Verbrugge een nieuw, dynamisch bestuursmodel dat zijn oorsprong vindt in intensere gemeentelijke samenwerking. Het is gebaseerd op Antwerpen, dat onderverdeeld is in negen districten met elk zijn districtsraad met in totaal 207 rechtstreeks verkozen districtsraadsleden van wie er 44 in de districtscolleges zetelen. Antwerpen zelf telt 48 raadsleden, een burgemeester en zeven schepenen.

“Kopieer dit model in Limburg. Onze provincie deel je dan bijvoorbeeld op in drie districtsraden die gelijklopen met de huidige brandweerzones of 14 districtsraden conform de huidige politiezones. In dit laatste voorbeeld krijg je dan 14 districtsburgemeesters en districtscolleges”, zegt Verbrugge, die dit met een voorbeeld uit zijn eigen Alken staaft. “Borgloon, Wellen, Alken, Kortessem en Heers vormen één politiezone. Dat wordt dus één district met één superburgemeester en een districtscollege die de provinciale en bovenlokale taken op zich nemen. Daaronder blijven de vijf huidige burgemeesters en schepencolleges bestaan voor puur lokale zaken.”

“Glijmiddel”

Achter de schermen is de kritiek op het N-VA-voorstel snoeihard. Immers, dit land blijft met vijf bestuursniveaus zitten (Europa, federaal, regio's, districten en gemeenten) terwijl N-VA er met de afschaffing van de provincie voor vier pleit. Bovendien houden de districten met hun burgemeesters en colleges veel meer mandaten in dan die in de nieuwe provincieraad (31 onder wie vier gedeputeerden).

Verbrugge “Om die reden wil ik slechts twee derden van de huidige gemeenteraadsleden overhouden. Zo gaan we in mijn eigen Alken van 21 naar 13 raadsleden - niet 14 omdat een raad altijd een oneven aantal leden moet tellen.” Ook de extra structuur verdwijnt volgens de N-VA'er op termijn. “Doordat de districtsburgemeester de reglementen inzake verkeer, jeugd, sport, cultuur, enz. van de vijf gemeenten uniformiseert, kan het district als glijmiddel dienen voor een latere gemeentefusie. Door de invoering van een district zullen Borgloon, Wellen, Alken, Kortessem en Heers veel makkelijker kunnen fuseren.”

Verbrugge vindt het een bijkomend voordeel dat het decretaal kader voor districten al bestaat. “Als de 42 nieuwe gemeentebesturen op 1 januari van start gaan, kunnen ze werk maken van deze nieuwe bestuursindeling van Limburg en zo voortrekker in Vlaanderen worden.”

Yves LAMBRIX ■ Het Belang van Limburg 28/06/2018