N-VA: “Maak van Limburg stad met districten”

Op 26 juni 2018, over deze onderwerpen: provincieraadsverkiezingen

“Waarom van Limburg geen stad maken en van de steden en gemeenten districten zoals dat nu in Antwerpen is?” Dat zei Hendrik Verbrugge bij de voorstelling van de kandidaten voor de provincieraadsverkiezingen. Enkele speerpunten van de partij zijn de verlaging van de provinciebelastingen, wegwerken van taalachterstand en een lagere politieke dotatie.

De kandidaten gaan voor een zitje op een bestuursniveau dat ze liefst van al zien verdwijnen. Ook gisteren werd gepleit voor maximum drie beleidsniveaus: gemeenten, Vlaanderen en Europa. Het einde van het provinciebestuur dringt zich, volgens N-VA, op. “We zijn als partij ideaal geplaatst om de veranderingen op provinciaal niveau in goede banen te leiden”, zegt Hendrik Verbrugge, fractieleider in de provincieraad. “In afwachting van hun afschaffing moeten ze niet meer doen dan strikt noodzakelijk. Waarom maken we van Limburg geen stad en van de steden en gemeenten districten, zoals in Antwerpen?” Vlaams parlementsvoorzitter en lijstduwer Jan Peumans gaat voor een verlaging van de provinciebelasting.

“Zowel de belasting voor gezinnen, bedrijven als opcentiemen voor onroerende voorheffing moeten omlaag”, zegt Peumans. “Aan de hervorming wint Limburg 7 miljoen euro per jaar en er is nog een reserve van 100 miljoen euro.” N-VA pleit voorts voor het wegwerken van taalachterstand en het verminderen van de politieke dotatie. Het Begijnhof in Hasselt mag voor de partij voor 1,5 miljoen euro verkocht worden aan de UHasselt. “In de plaats van het megalomane project dat de deputatie wil”, zegt lijsttrekker voor Hasselt Bert Lambrechts. De lijst in het arrondissement Maaseik wordt getrokken door Katja Verheyen en die in Tongeren door Hendrik Verbrugge.

Chris NELIS ■ Het Belang van Limburg 26/06/2018