N-VA wil besturen om provincie af te schaffen

Op 8 oktober 2018, over deze onderwerpen: provincieraadsverkiezingen

“Wij willen absoluut meedoen aan het volgende provinciebestuur om het af te schaffen”, stelt Hendrik Verbrugge, lijsttrekker voor N-VA in district Hasselt. En zo zet N-VA zich buitenspel, want CD&V, Open Vld en sp.a willen dat duidelijk niet. Als N-VA de grootste partij wordt, vraagt ze initiatiefrecht, maar dat wordt moeilijk als niemand mee wil.

Hervorming

De provincieraad wordt afgeslankt en gaat van 63 naar 31 zitjes, met 4 in plaats van 6 gedeputeerden. Heeft het provinciebestuur nog een betekenis of wordt dit niveau beter afgeschaft?

Steven Matheï (CD&V ): “Limburg is nodig. We moeten samen de krachten bundelen. Als we dat niet als Limburg doen, dan vallen we als kleine deeltjes uit elkaar en krijgen we niets meer klaar. We hebben inderdaad de afslanking van de provincie mee goedgekeurd, maar akkoord gaan met een inkrimping en efficiëntere inzet van mensen, is nog iets anders dan zeggen: Limburg moet weg.”

Igor Philtjens (Open Vld): “We verzetten ons als partij in Limburg tegen de verdere aftakeling van de bevoegdheden van de provincie. Na de hervorming is er politieke en communautaire rust nodig. We moeten vertellen wat we wel nog gaan doen.”

Hendrik Verbrugge (N-VA): “Volgend jaar zijn er Vlaamse verkiezingen en komt het sowieso op de agenda. Daarom zijn we beter voorbereid. Laat ons samen een plan maken. Vijftien procent van de Limburgse gemeenten zijn kleiner dan 15.000 inwoners, vele van die colleges hebben geen investeringsruimte. We moeten naar een bestuur dat minder geld kost, gemeenten gaan meer moeten samenwerken.”

Steven Matheï: “Dat gaat niet gebeuren door de provincie af te schaffen, maar wel door de gemeenten te versterken. Daar zijn wij als partij actief mee bezig geweest. Het is heel duidelijk dat als je op N-VA stemt, de provincie Limburg wordt afgeschaft. Dat is niet ons standpunt, daar werken wij niet aan mee.”

Ludwig Vandenhove (sp.a): “Wij hebben de afslanking niet mee goedgekeurd in de Vlaamse regering. Al die discussies over de structuren, ik ben die kotsbeu. Het gaat niet over deputés of burgemeesters, maar over wat we concreet kunnen doen voor de Limburgers.”

Igor Philtjens: “We hebben veel moeten incasseren, maar nooit zijn we knock-out geweest. Een tussenniveau is nodig. Kijk naar de ontwikkelingsprojecten die er zijn: Fruitspoor, Kolenspoor, Be-Mine. Daarmee versterken we ook de gemeenten.”

Hendrik Verbrugge: “Als je aan een Limburger vraagt wat Limburg betekent dan hoor je Bokrijk en het fietsroutenetwerk en dan houdt het op.”

Steven Matheï: “Als Limburg moeten we impact kunnen blijven hebben, en dan is dat bovenlokaal niveau nodig.”

Spaarpot

De provincie heeft een spaarpot van 100 miljoen euro. Bovendien zorgt de afslanking er nog voor dat het provinciebestuur elk jaar 7 miljoen winst maakt dankzij de hoge opcentiemen in Limburg. Wat gaat u doen met al dat geld?

Ludwig Vandenhove: “Dat geld zal goed besteed worden.”

Igor Philtjens: “We gaan ook geen dividenden meer krijgen van de intercommunales, misschien zal onze spaarpot snel op geraken. 35 euro per gezin is al een heel lage belasting.”

Hendrik Verbrugge: “De provincie kan het gerust met minder doen. Wij staan voor een vermindering van de belastingen.”

Steven Matheï: “De provinciebelastingen zijn al sinds 1991 op hetzelfde niveau. Mobiliteit wordt voor ons het zwaartepunt.”

Kan de provincie het dossier van de Noord-Zuidverbinding naar zich toetrekken?

Ludwig Vandenhove: “Jazeker, en samen met de provincie kan ook LRM daarin meespelen.”

Steven Matheï: “Waarom vragen we Vlaanderen niet hetzelfde als minister Weyts voor Antwerpen gedaan heeft met Oosterweel?”

Hendrik Verbrugge: “In Antwerpen heeft men een oplossing waar alle partijen achter staan. Tien jaar geleden was op de Noord-Zuid al sprake van tunnels, waarom heeft men dat niet uitgevoerd? Nu is men de weg ingeslagen van complexe projecten onder leiding van de gouverneur.”

Igor Philtjens: “Op vlak van mobiliteit hebben we vandaag geen bevoegdheden. En als we iets naar ons toetrekken, moeten we ook nog middelen krijgen.”

Komt er een supergedeputeerde van Mobiliteit?

Steven Matheï: “Dat kan een spilfiguur worden.”

Ludwig Vandenhove: “Op vlak van spoorwegen is Limburg serieus benadeeld. We kijken daarvoor naar middelen van de provincie en LRM. Maar als we meer lijnen van de NMBS en De Lijn willen, moet er nog meer geld zijn en dat zal van Vlaanderen moeten komen.”

Caroline VANDENREYT & Guy THUWIS en Miranda GIJSEN ■ Het Belang van Limburg 08/10/2018