Nieuwe deputatie krijgt vorm

Op 16 oktober 2018

CD&V, N-VA en Open Vld zullen de komende zes jaar samen de provincie besturen. Gisteravond zaten de drie partners voor het eerst samen om te onderhandelen over het bestuursakkoord en de bevoegdheden. Intussen worden de contouren van de nieuwe deputatie stilaan duidelijk. De postjes lijken naar Tom Vandeput, Inge Moors, Bert Lambrechts en Igor Philtjens te zullen gaan.

Maandagochtend om 1 uur tekenden CD&V, N-VA en Open Vld het akkoord over het provinciebestuur. Hoewel de drie traditionele partijen tijdens het debat van TV Limburg en Het Belang van Limburg een week geleden nog een cordon sanitaire uitspraken tegen de N-VA, werd de soep uiteindelijk niet zo heet gegeten als ze werd opgediend.

Dat de verwachte voortzetting van de huidige coalitie tussen de drie traditionele partijen er niet is gekomen, heeft veel te maken met de gang van zaken in Hasselt, waar het voorakkoord tussen de drie traditionele partijen werd gebroken en CD&V buitenspel werd gezet. Met Hasselt op zak, slaagde N-VA - dat van de afschaffing van het provinciale bestuur een verkiezingsthema maakte - erin om ook binnen te breken in het provinciebestuur.

Comfortabele meerderheid

De coalitie van CD&V, N-VA en Open Vld heeft een comfortabele meerderheid van 21 op 31 zetels. Voor sp.a betekent dit het einde van drie decennia in de provinciale cockpit. Een harde dobber voor de partij die van het behoud van de provincie één van haar speerpunten had gemaakt. Sp.a belandt met vijf zetels in de oppositie, samen met Vlaams Belang (4) en Groen (1).

CD&V is met tien zetels veruit de grootste in de provincieraad en kreeg daardoor twee gedeputeerden toebedeeld. N-VA heeft zeven zetels en krijgt één gedeputeerde en de voorzitter van de provincieraad. Open Vld heeft vier zetels en krijgt de laatste gedeputeerde. Voor alle duidelijkheid: de volgende deputatie telt nog vier leden en geen zes. Ook het aantal provincieraadsleden daalt van 63 naar 31.

Maandagavond zaten CD&V, N-VA en Open Vld voor de eerste keer samen om te onderhandelen over een bestuursakkoord.

Bevoegdheden

Tegelijk zullen de bevoegdheden wellicht in drie homogene pakketten verdeeld worden: het eerste is economie en ruimtelijke ordening, het tweede onderwijs, milieu, mobiliteit en veiligheid en het derde cultuur, toerisme en erfgoed. De verwachting is dat CD&V, dat als grootste de eerste keuze heeft, het eerste pakket zal kiezen en het in twee zal verdelen. N-VA kiest wellicht voor het tweede pakket en Open Vld zal zich dan als laatste opnieuw tevreden moeten stellen met toerisme en cultuur.

Over de namen die op deze bevoegdheden geplakt moeten worden, werd gisterenavond nog niet gesproken. Toch worden de contouren van de nieuwe deputatie stilaan duidelijk. Bij Open Vld bestaat er weinig twijfel over de persoon van Igor Philtjens. Philtjens deed het de afgelopen zes jaar goed als gedeputeerde voor Toerisme. Hoewel hij in zijn eigen gemeente Alken teleurstelde, scoorde hij wel in het provinciale kiesdistrict Tongeren. De liberalen staan in het zuiden sowieso historisch sterk, maar met een uitslag van 20,7 procent en 9.933 voorkeurstemmen slaagde hij er ook in om de tweede stek achter CD&V te veroveren, voor de N-VA.

Bij N-VA wordt vooral in de richting van Hasselaar Bert Lambrechts gekeken. Die haalde in het kiesdistrict Hasselt 13.091 voorkeurstemmen en deed zo beter dan lijstduwer Jan Peumans. Bovendien kleurde Hasselt als enige van de drie Limburgse kiesdistricten geel. Met die uitslag zit Lambrechts in pole position voor de enige zetel voor N-VA. Voor de post van voorzitter wordt Alkenaar Hendrik Verbrugge genoemd. Die deed het met 4.464 naamstemmen minder goed dan verwacht, maar bij N-VA is te horen dat er verzachtende omstandigheden zijn. Zo werd Verbrugge vooruit gestuurd in debatten om de onpopulaire boodschap te brengen dat de provinciale besturen moeten verdwijnen.

Strijd binnen CD&V

Bij CD&V liggen de verhoudingen iets ingewikkelder. De vraag is vooral welke naam als eerste op het blad komt: die van Tom Vandeput of Inge Moors? De twee worden nadrukkelijk naar voren geschoven, maar beiden hebben vooral interesse in de bevoegdheid Ruimtelijke Ordening. Tom Vandeput heeft die portefeuille vandaag als schepen in Hasselt, Inge Moors was de afgelopen zes jaar gedeputeerde voor Ruimtelijke Ordening en zou haar beleid graag willen continueren.

Mogelijk geven de voorkeurstemmen de doorslag wie eerste gedeputeerde wordt. Daarin doet Moors het opvallend beter, met 10.444 voorkeurstemmen op 145.077 stemgerechtigden in het district Tongeren. Vandeput haalt in het district Hasselt - dat meer dan dubbel zo groot is - maar een goede 1.000 voorkeurstemmen meer (11.674 in totaal).

Timmie VAN DIEPEN ■ Het Belang van Limburg 16/10/2018