Oppositie vóór fusies, maar niet in Pelt en Oudsbergen

Op 23 november 2017

De provincieraad heeft gisteren een dertigtal subsidies en beleidsorganen voor cultuur, welzijn en jeugd afgeschaft. Allemaal bevoegdheden die volgend jaar naar Vlaanderen gaan. Tijdens de traditionele 'standpunten van de fracties' hadden alle partijen aandacht voor de nieuwe rol van de provincie. Het standpunt van de N-VA zorgde voor hoongelach.

N-VA'er Hendrik Verbrugge heeft al wat last van verkiezingskoorts. Hij wist tijdens zijn toespraak iets te zeggen over de toekomst van alle gedeputeerden - behalve die van Jean-Paul Peuskens - en wist ook dat de volgende coalitie in de provincie en in Hasselt al beklonken is tussen CD&V, sp.a, Open Vld en Groen. Daar kwam weinig commentaar op.

Maar de zienswijze van de N-VA-fractie op de toekomst van de lokale besturen in Limburg, werd op de meerderheidsbanken weggehoond. “Wij zijn voor een sterk en welvarend Vlaanderen en sterke gemeenten, zònder provincie”, betoogde Verbrugge. “Jullie zijn conservatief en willen de gemeenten klein houden. Wij willen sterke gemeenten die niet door een tussenniveau worden bevoogd.” Maar toen het over de twee enige fusies in Limburg ging, sloeg Verbrugge een andere toon aan: “Oudsbergen en Pelt zijn louter vanuit een politiek opportunisme tot stand gekomen door burgemeesters die hun eigen positie en meerderheden willen behouden. Ze waren wel verstandig genoeg om de bonus van 500 euro schuldverlichting per inwoner tevens mee te nemen.” De sneer werd vooral op de CD&V-banken weggehoond.

Eenzelfde betoog bij Vlaams Belang waar fractieleider Wim De Meester vaststelde dat de vrijwillige fusies veel te weinig succes gekend hebben. “Na het onvermijdelijke verdwijnen van de provincie, heeft Limburg nood aan sterkere gemeenten. Dit is schuldig verzuim van de politici. Pelt en Oudsbergen daarentegen zijn louter politieke CD&V-fusies.”

Hervormingsrust

Als het van de huidige meerderheidspartijen afhangt, heeft het provinciebestuur nog wel een mooie toekomst. “CD&V kiest ondubbelzinnig voor het behoud van de provincie”, stelde fractieleider Anne Cuypers. “We vragen nu hervormingsrust voor onze gemeenten en provincie en verzetten ons tegen een verdere inperking van hun bestuurskracht. Besturen zo dicht mogelijk bij de mensen, is ons motto.”

Belastingverlaging

Fractieleider Kelly Linsen (sp.a) vond inspiratie in het klimaatplan om de toekomst van de provincie te omschrijven. “Mitigatie en adaptatie. We zullen maatregelen moeten nemen om wat te matigen en ons adapteren want we staan voor grote veranderingen. Maar de provincie blijft als streekgericht intermediair bestuur wel de verbindende factor over alle regio's.”

Voor Open Vld moet de huidige hervorming op termijn ook lagere belastingen opleveren. “De toekomst van de provincie zal slank zijn of zal niet zijn”, aldus fractieleider Frederick Vandeput. “Er worden nu weer een dertigtal beleidslijnen overgedragen aan Vlaanderen. We vragen ons af waar de beloofde besparing zit? Ook die moet worden omgezet in een belastingverlaging.”

Guy THUWIS ■ Het Belang van Limburg 24/11/2017