PERSBERICHT: N-VA vraagt duidelijkheid over het Hasselts Begijnhof

Op 16 maart 2018
Begijnhof Hasselt

Op de provincieraad van volgende woensdag gaat de N-VA gedeputeerden Philtjens en Smeets interpelleren over het Hasselts Begijnhof. “Met de berichtgeving in de media dat het dossier in een stroomversnelling zit lijkt het alsof alles in kannen en kruiken is maar er blijft nog veel onduidelijk” zegt fractieleider Hendrik Verbrugge.

FINANCIËN

In het huidig plan van de werkgroep is spraken van 8,4miljoen euro plus btw, dit is ongeveer 10miljoen euro. “Hiervan komt maximum 3 miljoen euro van de Universiteit en, naar ik vernomen heb, 1 miljoen van de stad Hasselt. Er rest ons dan nog 6 miljoen euro. Trek hier eventueel nog 1,5 tot 2 miljoen euro subsidies van af, dan kom ik op een tekort van 4 à 4,5 miljoen euro dat niet in de begroting/meerjarenplanning van de provincie terug te vinden is” concludeert Verbrugge. Als dit in de eerstvolgende begrotingswijziging komt betekent dit dat 4 tot 4,5 miljoen provinciale middelen in een gebouw worden gestoken waar uiteindelijk de provincie geen enkele vierkante meter zelf zal invullen. Indien dit niet in de begrotingswijziging komt engageert de provincie zich dan reeds over de provincieraadsverkiezingen in dit dossier? Kan dit zomaar?

ENGAGEMENT UHASSELT

Fractieleider Hendrik Verbrugge is ook ondervoorzitter van de UHasselt en gaat woensdag nog eens het engagement van de Universiteit toelichten aan de raad. “De UHasselt is nog steeds bereid om 1,5miljoen aankoopsom te geven, zoals oorspronkelijk in het plan voor de privé voorzien was. Waarom wordt dit eigenlijk geweigerd? De UHasselt is ook akkoord met een erfpacht gedurende 50 jaar voor een symbolische euro. Voor al de duidelijkheid blijft de provincie dan bouwheer. De UHasselt is bereid om max 3miljoen euro te investeren voor 2000m2 invulling, hiervoor zijn er al plannen. ” besluit Verbrugge.