Vlaanderen wil in Hasselt veilig testevent voor studenten

Op 12 maart 2021, over deze onderwerpen: Gezondheids​zorg en welzijn, Toerisme

Vlaanderen zet alles op alles voor de organisatie van een veilig testevenement voor 1.000 studenten en andere jongeren. Dat maken Vlaamse ministers Zuhal Demir, Jan Jambon en Ben Weyts bekend. Geïnspireerd door soortgelijke testevenementen in Nederland heeft de Vlaamse Regering samen met de evenementensector en virologen van de UA en de UHasselt een omvattend concept uitgewerkt voor een evenement in de Grenslandhallen (Park H) in Hasselt. Dat plan moet enkel nog goedkeuring krijgen van de federale ethische commissie. “Met dit testevenement geven we positief perspectief aan de eventsector én aan studenten. Testevenementen laten toe om in veilige omstandigheden snel- en zelftesten een kans te geven als sleutel tot een zomer vol plezier. Zo hebben weer iets om naar uit te kijken”.

Vlaanderen is een festivalland. Jaarlijks worden meer dan 280 festivals georganiseerd op Vlaamse grond. Samen goed voor meer dan 5 miljoen bezoekers. De festivalsector is elk jaar goed voor een omzet van 1 miljard euro. Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir stak niet onder stoelen of banken dat ze deze zomer alles wat veilig kan doorgaan een kans wil geven.  De evenementensector vraagt terecht al lang om concrete perspectieven. Ook de 270.000 Vlaamse studenten vragen al lang om positieve perspectieven. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts wil dat ook zij opnieuw iets hebben om naar uit te kijken.

“Het virus zal het komende jaar nog rondwaaien wanneer de eventsector terug recht zal krabbelen. Of we dat nu willen of niet, sneltesten en zelftesten zullen een cruciale rol spelen wanneer opnieuw gefeest wordt. Uiteraard moeten deze dan wel bruikbaar en betrouwbaar zijn. Net daarom zijn testevent cruciaal. Zij kunnen de sleutel zijn tot een zomer vol plezier”, zegt Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir.

“Ik hoop uit de grond van mijn hart dat er voor de evenementensector opnieuw dingen mogelijk worden die vorig jaar niet mogelijk waren. Als Vlaamse Regering slaan we alvast met de sector de handen in elkaar om alles wat veilig kan doorgaan ook mogelijk te maken”, zegt minister-president Jan Jambon.

“Studenten gaan al lang gebukt onder zowat het strengste coronaregime. We willen dus hen de allereerste kans bieden om te genieten van een optreden. Op die manier kunnen we wat positief perspectief bieden aan een groep die enorm veel heeft moeten missen”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts.

Het testevent in Hasselt zal in kaart brengen hoe bruikbaar en betrouwbaar sneltesten en zelftesten zijn. Op middellange termijn zullen die sneltesten en zelftesten immers een belangrijke rol spelen in een stapsgewijze terugkeer naar een “normaler” leven. De Vlaamse Regering wil het evenement laten doorgaan in de 2de helft van april.

Als hoofdstad van de provincie Limburg zijn we blij om de heropstart van het evenementensector mee te faciliteren”, aldus een opgetogen burgemeester Steven Vandeput.

Een testevent voor 1.000 aanwezigen

Samen met de Universiteit Hasselt, de Universiteit Antwerpen en Roche, producent van testen, bereidt de festivalsector momenteel de organisatie van het testevent op de site van de Hasseltse Grenslandhallen (Park H) voor. Die organisatie wordt ondersteund door EventFlanders.

De dag van het evenement zullen de deelnemers drie verschillende testen moeten ondergaan:  een klassieke PCR-test, een klassieke antigeentest, en een zelftest.

Tijdens het evenement zelf kunnen de aanwezigen terug kunnen genieten van een echte concertervaring, mét dansen en zingen, maar zonder mondmaskers of social distancing.

Na het event worden  alle deelnemers gevraagd om een quarantaineperiode van een week te respecteren, totdat ze een opvolgtest (een klassieke PCR-test) ondergaan.