Waterbus brengt CD&V even in problemen

Op 22 februari 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit, provincieraad

Een onschuldig lijkend voorstel van provincieraadslid Koen Ooms (Vlaams Belang) over de haalbaarheid van een waterbus bracht de meerderheid op de provincieraad in verlegenheid. Gedeputeerde Frank Smeets: “Geen losse flodders, we nemen dit mee in een globale aanpak van mogelijk alternatief vervoer.”

De provincieraad telde gisteren maar vijf van zes gedeputeerden. Dat was geen voorafname om de bevoegdheden van Erik Gerits nu al onder de vijf resterende gedeputeerden (lees: die van de CD&V) te verdelen. Neen, Jean-Paul Peuskens (sp.a) was verontschuldigd voor een al langer geplande operatieve ingreep.

Maar de vraag die gisteren op de provincieraad het meeste heisa veroorzaakte ging wel over Mobiliteit, een bevoegdheid van Peuskens. Koen Ooms vroeg zich af of het, gelet op het instant succes van de Antwerpse waterbus, niet opportuun zou zijn om zo'n waterbus voor het traject Beringen-Hasselt te laten onderzoeken. Er was bij wijze van spreken geen enkele fractie die dat voorstel al niet eens eerder gelanceerd had. Tot gedeputeerde Igor Philtjens (Vld) toe, in zijn piepjonge jaren. Net als de Beringse Anne Cuypers (CD&V). Een open deur dus, en toch kwam de meerderheid even in de problemen. Zeker nadat gedeputeerde Ludwig Vandenhove (sp.a) het antwoord van partijgenoot Peuskens voorlas: “Een goed voorstel, maar we moeten prioriteiten leggen. Dat zijn nu de fietssnelwegen.” Toen was het kot te klein. Marie-Rose Alen (N-VA): “Dit is maar een voorstel tot een haalbaarheidsstudie. Moet toch kunnen?” Haar fractievoorzitter Hendrik Verbrugge: “Peuskens heeft ons indertijd gefeliciteerd omdat we elk voorstel om de mobiliteit te verbeteren, steunden. En nu dit antwoord? Onbegrijpelijk”, aldus de N-VA'er. “Zeker met een spaarpot van 120 miljoen.” Fractieleider Anne Cuypers (CD&V), in een spagaat, zag de bui hangen: “Voorzitter, kunnen we even schorsen?”

“Tjeef!”

Na die schorsing formuleerde gedeputeerde Frank Smeets het CD&V-antwoord: “Alle voorstellen voor een betere mobiliteit zijn welkom, maar laten we die dan globaal behandelen in een brede aanpak van mogelijk alternatieve verbindingen.” Tja, en toen viel de term tjeef en tjevenstreek herhaaldelijk op de VB-banken. Walter Bollen (N-VA) probeerde nog eens: “In Anwerpen is er een succesvol bedrijf mee bezig. Toch een kleine moeite voor onze administratie om daar inlichtingen in te winnen.” En dan fijntjes: “Het verbaast me dat de burgemeester van Beringen (Maurice Webers van sp.a, nvdr.) nu niets zegt, noch de collega's van Groen.” Smeets zette de puntjes op de i: “Als provincie zijn we verantwoordelijk voor heel Limburg. Dan bekijken we dat globaal, en niet op basis van een mogelijk project tussen Hasselt en Beringen.”

Goolderheide

Naast gehakketak werden er ook belangrijke zaken goedgekeurd. Zo kan vakantiepark Goolderheide in Bocholt met een definitief ruimtelijk uitvoeringsplan uitbreiden. Gedeputeerde Inge Moors: “Er komen tweehonderd bungalows bij, een motel en een overdekt zwembadcomplex. Daarvoor mag het park van 25 naar 35 hectaren groeien. Het verlies aan bos wordt gecompenseerd.” Voor Pelt is er de voorlopige vaststelling van het kleinstedelijk gebied. “Daarmee leggen we de grens vast waar Overpelt en Neerpelt nog mogen groeien”, zegt Moors. “Daarbuiten ligt het accent op landbouw en open ruimte. Zo voorziet het plan voorlopig in 225 bijkomende woningen en nog eens 369 woningen in reserve. Ook het ziekenhuis en Nolimpark kunnen zich met resp. 13 en 11 ha verder ontwikkelen.”

Jan BEX ■ Het Belang van Limburg 22/02/2018