Limburgtoets voor nationaal beleid door parlementariërs en provincieraadsleden

Op 20 april 2017

We vinden het een interessant idee om een keer samen te vergaderen met de Limburgse vertegenwoordigers van het Vlaams, federaal en Europees Parlement. Deze legislatuur zullen we hen wellicht nog één keer uitnodigen in de provincieraad.” Dat zei eerste gedeputeerde Frank Smeets (CD&V) gisteravond in de provincieraad in een reactie op het voorstel van raadslid Mieke Mulders (sp.a).

Mulders wil naar Nederlands voorbeeld een Limburgtoets invoeren in de provincieraad. Bedoeling is vooraf na te gaan wat de effecten van nieuw nationaal beleid voor een grensregio als Limburg zijn. “Het mag geen praatbarak zijn, we moeten nagels met koppen slaan”, aldus gedeputeerde Smeets.

Maar de oppositie verwacht weinig goeds van zo'n 'Staten-Generaal'. “Het idee is goed, maar ik vrees dat het bij een mooie foto zal blijven. Er zijn al genoeg overlegorganen”, reageerde Walter Bollen (N-VA). “Het is net de bedoeling over de partijgrenzen heen te werken”, repliceerde Mulders. “Het doet mij pijn als ik zie hoeveel geld er naar de overkapping van de Ring in Antwerpen gaat terwijl er geen middelen zijn voor het station in Hasselt.” Waarop Miet Vanderstegen (N-VA) de provincieraad op een niet erg subtiele manier situeerde: “Het is niet aan het ondergeschikte niveau om de hogere niveaus op hun plaats te zetten. We moeten het werk van onze parlementsleden en ministers niet onderschatten.”

“Het is niet de bedoeling mensen op hun plaats te zetten. Wel om met eensgezinde standpunten vooruitgang te boeken in Brussel”, aldus nog Smeets. “Eensgezind? We raken het nog niet eens over de indeling van de kieskringen”, merkte Vandersteegen op. “Ik moet hier het eerste eensgezinde standpunt nog zien groeien.”

“Wij moeten ons als vertegenwoordigers van Limburg toch niet wegsteken?”, antwoordde Maurice Webers (sp.a). “Dit is een uitgestoken hand die door u van tafel wordt geveegd. Droevig!”

Gouverneur

Trieste opvoering was ook de manier waarop Vlaams Belang de beschuldigingen van schriftvervalsing aan het adres van gouverneur Herman Reynders op de media trachtten te steken. “Wij hebben altijd vermoedens gehad, maar geen beschuldigingen geuit”, aldus fractieleider Wim De Meester. “Ik heb ook geen persartikel gemaakt”, reageerde Jos Robben (VB) nadat

gedeputeerde Smeets duidelijk had uiteengezet dat er bij de oprichting van de vzw Locate in Limburg totaal geen sprake is geweest van schriftvervalsing. Smeets vroeg een publieke verontschuldiging, maar die kwam er niet.

Uitbreidingen

De provincieraad zette ook nog het licht op groen voor de uitbreiding van de skipiste in Peer. Snowvalley krijgt in het voorlopig vastgestelde uitvoeringsplan toestemming om de piste te verlengen tot 334 meter lang en 30 meter breed. Bij de opening, in 1997, was de piste 160 meter lang. De verlenging zorgt voor 27 nieuwe jobs.

In Opglabbeek is de uitbreiding van het bedrijventerrein langs de Weg naar Meeuwen en Weg naar Zwartberg voorlopig goedgekeurd. Er komt 31 hectare industriegrond bij. Het openbaar onderzoek begint op 5 mei.

Guy THUWIS ■ Het Belang van Limburg 20/04/2017